torstai 23. huhtikuuta 2015

Turhamaisuutta vai hyvän olon hakemista?

Tarviiko tähän muuta sanoa ;)?


Mulla on kamalan "herkkä" vatsa joidenkin ruoka-aineiden ja jonkun muun (elintarvike? tärkkelys?) suhteen mitä joissakin tuotteissa on. Tarkalleen ottaen en tiedä minkä suhteen, muun kuin laktoosin. Säästyn vatsakivuilta kun vältän maitotuotteita (näissäkin on poikkeuksia! palaan kohta tähän) ja gluteenia. Ulkomaalaiset maitotuotteet ja lähes kaikki luomutuotteet sopivat vatsalleni, mutta mikään "Laktoositon" tuote ei! Eikö ole mielenkiintoista? Kotimaiset laktoosittomat ei käy, mutta luomu kyllä. Mitä tästä voi päätellä? Hmmmm.... sitä en jaksa nyt lähteä ruotimaan, kun se on jo mun mielestä ihan selvä juttu.

Vehnä ei sovi minulle ollenkaan, eikä ruis. Kymmeniä vuosia (hehheh!) sitten tutkittiin mahdollisuutta keliaakiaan, mutta sitä ei ole. Lääkäri käski minun vaan välttää viljaa. Silloin tätä mahtavaa valikoimaa ei ollut. Nyt on asiat toisin. Vuosien saatossa eri kokeiluiden tuloksena on se, että gluteenittomat tuotteet ovat niitä sopivampia. Olen kyllä hyvin tietoinen siitä, että gluteenittomalla ei pitäisi olla ellei ole keliaakia. Näitä ongelmiahan mulla ei ole ulkomailla! Ja silloin kyllä nautinkin jokaisesta suupalasta, leivästä, jogurtista ja jäätelöstä minkä lomalla ehdin :). En myöskään voi juoda hiilihapollisia juomia paljon, vatsa ei tykkää. Olutta en juo, en ole varmaan kahteenkymmeneen vuoteen juonut, kun en voi. On jäänyt muuten siideritkin hyvin vähiin, kun en voi. Englantilaiset siiderit sopivat paremmin, mutta en tykkää niitä litkiä. Joskus kesällä saunan jälkeen voin ottaa yhden, mutta sitäkin mieluummin juon vettä! Jos alkoholia on "pakko" juoda, viini on ainoa joka vatsalleni sopii. Sitä on mukava joskus ottaakin ruuan kanssa ja joskus ihan sosiaalisissa tilanteissa.

Mielenkiintoista tässä kaikessa on vielä se, että ulkona syödessä (ravintolassa) pääsääntöisesti vatsani turpoaa ja tulee kipeäksi. Vaikka valitsen ruokalistalta sen, missä ei ole maitoa eikä viljaa. Tätä olen mieheni kanssa ihmetelleet, mistä SE voi johtua. Tiedän onneksi ainakin yhden ravintolan, missä voin syödä risottoa ilman että täytyy pelätä vatsan turpoamista. Muissa pyrin valitsemaan salaattiannoksen, jotta säästyn siltä vatsakivulta.

Tässä siis lyhyt selonteko vaikeasta vatsastani. Syitä ei tarkkaan siis tiedetä (paitsi vaikea laktoosi-intoleranssi), joten kokeilujen kautta olen hakenut itselleni sopivaa ruokavaliota. Peruna on yksi pahimmista myös, mutta uusia perunoita tai valkosipuliperunoita vaan ei voi olla syömättä.... kerran vuodessa ;). Vatsani turpoaa herkästi, aina en tiedä edes mistä. Sisko mainitsi minulle viimeksi siellä vieraillessa, että tuotteet saattavat sisältää jonkin sortin tärkkelystä, jolloin turvotus ja kipu voi johtua siitä. Syy ei siis välttämättä ole gluteeni. Tätä en ole sen tarkemmin vielä tutkinut, mutta kun perunan aiheuttamaa reaktiota miettii, se voi olla järkevä selitys. Turvotus on epämiellyttävää ja näytän siltä kuin olisin raskaana. Tässä kohtaa välillä mietin, oonko turhamainen kun mietin vatsani taas pullottavan kuin raskaana olevalla? Mutta samalla tunnistan sen fiiliksen, joka ei ole hyvä. Kuitenkin valinnat joita olen ruuan suhteen tehnyt, olen tehnyt sillä perusteella, että mulla on hyvä olla. Ei niinkään se, että pömpöttääkö maha.

Yksi suosikeistani: kasvispaistos!
Herkkua, munakasmuffinit ja hyvä smoothie!




















Edellä mainituista syistä suosin siis paljon kasvisruokia, gluteenittomia ja maidottomia tuotteita. Sanokoot muut mitä sanoo, mutta näillä mulla on niin paljon parempi olla. Ja se on pääasia!


P.S. Kasvispaistoksen ohje löytyy Eilistä & Paistoa -blogista (jota seuraan)!


Ei kommentteja: