tiistai 23. syyskuuta 2014

Too old?

Alunperin mun piti kirjottaa tänään asenteesta ja ihailemistani suomalaisista naisista, jotka lähtevät toteuttamaan unelmiaan. Mutta sitten iltalukemiseksi satuin lukemaan artikkelin, jossa tamperelainen tutkija kertoi hallitsevista tekijöistä työnsaannista. Uutta tietoahan ei ole se, että tutkitusti hoikemmat, hyväkuntoisemmat ja kauniimmat saavat töitä muita helpommin. Siis tästä on puhuttu jo niin kauan, kun minä olen ollut työmaailmassa. Tämä taisi enemmän koskettaa amerikkailisia business markkinoita silloin. Mutta eilinen artikkeli sai minut kyllä varpailleen. Ulkonäköpaineet on kasvanut naapurimaassa jo melkoisen kovaksi. Jos et ole huoliteltu ja pukeudu siististi, omista kalliimpaa laukkua, sinua katsotaan pitkin nenän vartta (enimmäkseen naisia). Tämä on huomattu meillä jo poliittisessa maailmassa, mutta että ihan normaalissa työelämässä! Tutkijan mukaan tässä yt-maailmassa rekrytointeja tehdään enemmän ja enemmän perstuntuman mukaan johon vaikuttaa ulkonäkö. Jos et ole hoikka, arvioidaan kykyäsi tehdä työtä huolella, jos et kerran osaa pitää huolta omasta kehostasi. Järkyttävää! ...mutta hetken mietittyäni, tämä varmasti on totta tänä päivänä. Mitä olen viime aikoina kuunnellut ympärilläni eri alojen edustajien keskustelua, ei ole aikaa kunnolla hoitaa omia työtehtäviään, miten olisi aikaa perehtyä hakijan osaamiseen kun on helppoa vaan tunnustella, miltä tyyppi vaikuttaa. Kilpailu kovenee, kun ei ole riittävästi työpaikkoja kaikille. 

Eilinen artikkeli vielä jatkui koskien työnhakijan ikää. Keski-ikäisen miehen on helpompi saada työtä kuin keski-ikäisen naisen. Tämäkin oli jo tiedossa, mitä olen aikaisempia tutkimuksia lukenut. Mutta tämä vasta järkytti minua: jos et ole 45 -vuoteen mennessä päässyt eteenpäin urallasi, se melkein jää tapahtumatta. Karkeasti ottaen ilmaistiin asia näin. Mä olen 40 v. ja polkenut paikallaan muutaman vuoden. Tosin, nyt näyttää hyvältä ja lupaavalta, mutta jos tutkimusta on uskominen, mun aika alkaa käymään vähiin! Alanko minä olemaan liian vanha etenemään urallani? Mä en ole päässyt ihan vielä edes vauhtiin! 

Huh huh! Uskoako nyt tätä tutkimusta vai uskonko itseeni ja kirkkaaseen tulevaisuuteen? ....hmmmm, taidan kuitenkin valita viimeisimmän vaihtoehdon. Uskon, että minulla on vielä kaikki edessä! Jaksan myös uskoa siihen, että työpaikkaa hakiessa, mitä varmempi olet siitä, että työ kuuluu juuri sinulle, se on Sinun! Itsevarmuus näkyy ja vakuuttaa, kun osaat vielä verbaalisesti kertoa, että juuri Sinä olet oikea ihminen työhön. Ei uskota kaikkia tutkimuksia, uskotaan enemmin itseemme! Me emme ole liian vanhoja mihinkään!


Ei kommentteja: