perjantai 23. tammikuuta 2015

Liian vanha uusiin harrastuksiin?

Aloitan tänään uuden harrastuksen, telinevoimistelun. Kyllä, kyllä! Jotain minulle aivan uudenlaista harjoittelua. Toki urheiluopistossa kävin voimistelukurssin, jossa siis tutustuttiin jokaikiseen telineeseen, hyppyihin, käsinseisontoihin jne. Ihan vieras laji ei ole, mutta siitä on niiiiiiiin monta vuotta että nykyään en uskalla edes käsinseisontaa tehdä (olen taekwon-dossa pari kertaa kokeillut ja se oli sen päivän jännittävin teko!). Noh, halusin kokeilla jotain uutta ja tiedän tämän lajin tukevan myös taekwon-doa, joten mikä jottei.

Tuttavani oli miettinyt aloittavansa uudelleen harrastuksen, jota oli nuorempana harrastanut, mutta mietti onko se hänelle liian hurjaa. Tuttavani on minua hiukan nuorempi, mutta voidaan sanoa, että samaa ikäluokkaa ollaan. Jäin pohtimaan hänen kommenttiaan, miksi se olisi liian hurjaa. Mikä rajoittaa meitä aloittamasta jotain uutta tai jotain tuttua, jota on nuorempana harrastanut? Tunnistan ajatuksen, "voiko tämän ikäinen vielä tehdä.....". Minäkin olen näin ajatellut, mutta huomaan, että en ole ajatellut näin enää aikoihin!

Aloittaessani taekwon-don neljä vuotta sitten (vai onko siitä jo vähän enemmän), en asettanut itselleni mitään tavoitteita. En uskonut, että edes notkistuisin. Todistettuani itselleni, että kyllä vielä tässä iässä oppii haastaviakin asioita, tavoitteet alkoi kasvaa. Vielä jossain vaiheessa ajattelin, että ikäni on rajoittava tekijä uusien asioiden opettelussa. Viime päivien, viikkojen, kuukausien aikana olen huomannut, ettei mikään muu rajoita haastavien liikkeiden tekemistä kuin fyysiset vammat / viat. Olen todistanut itselleni, että tässäkin iässä voi ponnistusvoimaa kehittää, joka on minulle ollut täysin olematon. Olen tehnyt töitä sen eteen ja tulos näkyy alla olevassa kuvassa. Olen oppinut (ja joku minua viisaampi sanoikin sen ääneen), että mikään muu rajoittava tekijä ei ole kuin oma pää! Kroppa kyllä kestää ja pystyy, mutta meidän pää sanoo tehdäänkö vai ei. Tätä mantraa hoen itselleni kun tulee jokin tiukempi tai haastavampi fyysinen temppu "kroppa kestää kyllä!". Tämä on ehkä yksi syy, miksi en ajatellutkaan ilmoittautuessani telinevoimisteluun, ettenkö siihen pysty. Tottakai pystyn! Ja opin! Miksi emme tekisi just niitä asioita mitä haluamme ja mistä nautimme, tai miksi emme haastaisi itseämme uusiin asioihin kun täällä maapallolla olemme? Miksi pitäisi jarrutella vain siksi, että ikää on tullut lisää? Tehdään niitä asioita, mistä nautimme. Opetellaan uutta, haastetaan itsemme...

Mitä jos toteaisimme tässä yhteen ääneen, että ME EI TODELLAKAAN OLLA LIIAN VANHOJA UUSIIN HAASTEISIIN! :) Hyvää viikonloppua!

Vauhtia on ja ilmaa alla :)

Ei kommentteja: